DIE HEERLIJKE GEUR VAN EEN OUD ARCHIEF
Toegegeven: de meeste bedrijven en organisaties hebben wel enige vorm van ICT, de een geavanceerder dan de ander. Toch zijn er ook nog altijd veel bedrijven die werken met werkbonnen en papieren facturen. Welke voortekenen wijzen erop dat je toe bent aan een volgende stap in de digitalisering (en wellicht automatisering) in je bedrijf of organisatie?
1. Je denkt nog in bestaande patronen.
Hier bestaat het gevaar dat je niet openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Of ze simpelweg niet kent.
2. Excel is nog een heilig huisje.
Jarenlang een vaste waarde in zo’n beetje alle kantoren en daarbuiten. En zeker heeft Excel nog altijd een plekje, maar al lang niet meer zo dominant als voorheen. Wat Excel kan, kunnen andere applicaties beter en uitgebreider. En slimmer.
3. Cruciale stappen in processen lopen via medewerkers.
Mensenwerk is prachtig en absoluut noodzakelijk, maar vaststaande processen en repeterende taken kunnen beter worden gedaan door een computer.
4. Je wil een nieuwe collega aannemen voor werk dat blijft liggen.
Dat is al een probleem op zich, want waar vind je tegenwoordig nog goed personeel? Veel werk, vooral als het repeterend en logisch is, kan prima worden gedaan door een computer. Dan hou je zelf je handen vrij voor werk dat wél door een mens gedaan moet worden.
5. Klanten bellen of e-mailen nadat ze een vraag reeds hebben gesteld.
Oftewel: je proces van opvolging is niet op orde. Vragen, klachten of andere manieren van contact zoeken moeten direct leiden tot actie. Dat is immers de extra stap die je kunt zetten voor je klant.
6. Medewerkers doen teveel onnodig werk.
Onnodig in de zin dat het met een goed ingericht ICT-systeem overbodig is om dit te doen. Orders, offertes, facturen, werkbonnen: het kan allemaal automatisch verwerkt worden. Overtypen hoeft echt niet.
7. Je krijgt meer klachten dan je lief is.
Klachten ontstaan vaak door fouten. En fouten worden gemaakt door mensen. Let wel, fouten maken mag, maar als het gaat om teveel klachten, dan is het tijd om na te denken over digitalisering. De hoeveelheid fouten wordt sterk gereduceerd als een computer het werk doet, zeker werk dat foutengevoelig is.
8. De groei stagneert.
En dit is wel een kwalijke zaak. Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan een stagnerende groei. We horen het vaak: personeel is niet te vinden en harder werken gaat niet meer. Toch is het nodig om te blijven groeien en met digitalisering en automatisering kan dat.
9. De winstgevendheid staat onder druk.
Elke ondernemer en/of bestuurder zal dit laatste punt serieus nemen. Is ook een beetje een samenvatting van de eerdere punten. Het gaat om kunnen groeien met minder personeel, met betere resultaten en minder fouten. Laat daarom vooral punt 1 eens los en nodig ons uit of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Wij staan er open voor!
Daag ons uit!
Dus neem gerust contact met ons op en daag ons uit. We onderzoeken met plezier samen wat de mogelijkheden zijn.
BLOG Deel 35: Is ICT een blok aan je been?
BLOG Deel 33: De ROI van digitaal samenwerken!
Alle afleveringen van het blog volgen? Schrijf je dan nu in